Gräver ner mig.

Jag har grävt ner mig helt i samma mönster nu efter nyår. Vaknar, läser på tåget, jobbar, läser på lunchen, läser på tåget, slappar och sover. Ganska så skönt men också lite självisolerande, men med ljuset kryper också jag ut ur min dunkla grotta. Nu ska här levas!

Nu efter nyår har jag läst om David Gerrolds Chtorr böcker, snudd på 5:or alla fyra. Lite svåra att få tag på nu men väl värda besväret. För några år sedan var jag helt övertygad om att Gerrold var död eller sjuk, så lång tid har det gått mellan böckerna. Senaste boken kom 1993 och nu ryktas det om att han nästan är klar med nästa del i serien, men jag håller inte andan. Att han sen ska skriva ett par till böcker i serien får en att nästan ge upp, jag älskar att läsa riktigt bra och episka serier men ibland blir väntan fruktansvärt lång.

Ännu värre är det när du får tips på helt fantastiska böcker och när du hungrigt letar efter fler böcker så ser du att författaren är död! Octavia E Butler har vi läst här och anbefallt! När jag oroligt tänker på skröpliga och skruttiga gummor och gubbar som skriver fantastiska böcker vill jag skicka över lite vitaminer och en PT så att de håller sig i trim(George RR Martin, t.ex).

Jag hoppas på en liten semester mitt i oxveckorna för att överleva fram tills våren. Rom, staden, inte drycken, lockar. Det är väldigt spännande med historiens vingslag och fallna civilisationer, sen kanske det blir lite god mat också! Nördtips mottages gärna!

/karl

5 thoughts on “Gräver ner mig.

  1. snowflake skriver:

    Precis så var dte för mig när jag upptäckte Butler. Blev alldeles yr av lycka och sen så ledsen när jag förstod att hon var död. men jag har långt ifrån läst hela hennes produktion så jag suger lite på karamellerna.

  2. rymdolov skriver:

    David Gerrold har skrivit en jättebra långnovell om tidsresande som gick i senaste Nova sf. Kul att Chtorrböckerna var bra, jag hade fått för mig att de är lite löjliga, utan att egentligen veta varför.

    Annars såg jag och sambon av en slump filmen baserad på Gerrolds självbiografiska bok ”Martian Child”. Han har adopterat ett barn, så han kanske helt enkelt har ont om skrivtid.:-/

    • drommarnasberg skriver:

      Chtorr-böckerna är verkligen urfula! Du får liksom bortse från det. Tidslösa, provocerande och tankeväckande.

      Ungen borde väl vara i tonåren nu, lugn och ro?

  3. Oskar Källner skriver:

    Vad gäller böcker som inte längre går att få tag i, så är det en övergående problematik.

    Väldigt många författare börjar, tack vare den nya tekniken, att själva lägga upp sin ”backlist” på amazon som e-books. Det innebär att böcker som tidigare var nästan omöjliga att få tag i, för de har inte tryckts på tjugo år, snart kommer att vara smidigt tillgängliga för vem som helst som har en kindle (eller en dator, eller iPad, el dyl med en kindle app.)

    Det kommer att bli en intressant framtid, där böcker aldrig kommer att gå ”out of print.”

Kommentera

