The Strain av Guillermo del Toro och Chuck Hogan

the_strain_coverJag är en riktig sucker när det gäller hajpade böcker! Det är riktigt fint när boken är omskriven och sen visar sig vara riktigt bra. The Strain har varit rätt så omskriven både här och där och pepp-flaggan stod i topp!

Lite besviken blev jag nu då boken inte är en bok utan visade sig vara en b-film i bokform. Ibland kunde jag riktigt se framför mig hur del Toro och Hogan satt och gastade på amerikansk engelska om hur cool och fräck historia de har kokat ihop! (FUCK YEAH! VAMPIRE FLESH STINGERS!). Det är till en början en ganska så seg historia med många karaktärer som skall presenteras när ett fullsatt jumbojet slocknar direkt efter landning i New York. Vi får följa lite olika personer som börjar så smått inse att hela staden ( THE WHOLE FUCKING CITY!) hotas av en ohygglig smitta som gör folk till vampyrer. Hela vampyr biten(!) förklaras väldigt ingående med kliniska beskrivninar och det blir faktiskt ganska så äckligt med både avföring och larver, men författarna tar aldrig något större steg utanför den trötta vampyrmallen.

Det lyfter inte trots att jag är väldigt lättflörtad när det gäller skräck, dystopi och CSI-labb. Jag får helt enkelt hoppas på att det blir bättre i de kommande böckerna i trilogin, jag vill ändå veta hur det kommer att sluta. Jag hoppas att författarna vågar ta ut svängarna riktigt mycket och toppar den här  tama debuten. Kul är dock att det är en svensk översättning på G, Släktet kommer i höst.

Det får bli en 2:a i betyg med förhoppning om bättring inför nästa del. Jag vet ju att han har fantasi den där Guillermo del Toro. Det är en stor glädje i språket och handlingen och jag hoppas att författarna levererar en bättre fortsättning, det finns hopp.

2/5 knappt godkänd.

5 thoughts on “The Strain av Guillermo del Toro och Chuck Hogan

  1. emelie skriver:

    Vad tråkigt! Jag älskar del Toro och ser verkligen fram emot att läsa the Strain ändå, men nu blev jag lite mindre exalterad.

    • drommarnasberg skriver:

      Det kan vara så att jag hoppades lite väl mycket på boken, men jag hoppas att följande böcker är bättre. Det finns ändå potential.

  2. […] och araber så får Ledger tampas med Zombies och galna araber. Boken liknar på en del punkter Del Toros the Strain, men där The Strain ofta blir väldigt fånig och tråkig så lyckas Patient Zero vara både […]

  3. […] Toros The Fall som är andra delen i hans vampyrserie. Första delen The Strain blev jag riktigt besviken på! Men det är först efter andra boken som jag brukar kunna avgöra om en serie är värd att […]

  4. […] har jag läst The Fall av Chuck Hogan och Guillermo Del Toro! Jag blev inte helt förkrossad av besvikelse men nu visste jag på vilken nivå boken skulle ligga på och kunde anpassa mina förväntningar […]

Kommentera

