Nation av Terry Pratchett (2008)

natJag läste en hel del av Discworld böckerna när jag var 11-13 år och fattade nog aldrig humorn. Det jag gillade handlade om typ att troll är dumma och dvärgar har hårt bröd. Nation är första boken av Pratchett som jag har läst på väldigt länge och det var trevligt!

Nu handlar då Nation inte om Discworld, boken utspelar sig i vår värld. På en liten liten ö mitt ute i havet lever en pojke med sitt fredliga folk.  Maus värld krossas på samma kväll som han är ute på havet för att genomgå en mandomsritual. Under natten slår en Tsunami in över öriket och alla utom Mau stryker med. Efter ett tag hittar Mau en spökflicka utan tår och med konstiga kläder som ger Mau en pinne som man kan göra upp eld med. Flickan har kraschat på ön i en jättelik kanot av trä och metall.

Det är en väldigt trevlig och varm bok där mycket kretsar kring kulturkrockar och bara för att saker alltid har varit på ett sätt behöver det inte vara rätt. Det blev inte några direkt gapflabb utan det hela puttrade mest på i ett lätt lustigt tempo. Jag tycker nog att det här är den bästa av Pratchetts böcker som jag har läst. Jag behöver nog läsa om nån av Discworld böckerna nu i vuxen ålder för att se hur mycket av skämten som jag förmodligen inte fattade i slutet på 90-talet.

Den största behållningen är den mysiga stämningen och de fina tankarna kring vad som är rätt och fel. Boken passar nog bäst för ungdomar och barn men Pratchetts fans blir nog inte besvikna.

4/5 -Rekommenderas.

/karl

Kommentera

