Klassikernumret av Nova science fiction (nr 15)

novaomslag15Den eminenta tidskriften Nova science fiction har som bekant temanummer ibland, vanligtvis runt någon enskild författare. Just detta nummer bygger dock på en ”enkel men genialisk idé”, som det heter: Att sammanställa de noveller som, genom att komma med nya idéer eller en ny vinkling på en gammal idé, format och förändrat sf, . Sådant är förstås viktigt inom sf, en litteraturform där idéerna står i fokus. Det gäller i synnerhet för sf från den tid som dessa noveller kommer från; den nyaste av dem publicerades 1955 och det rör sig alltså om sf från en tid då formen var outvecklad och framför allt höll till i de billiga pulptidskrifterna, där sådant som personteckning och vackert språk inte ansågs vara särskilt viktigt. Hur har de då stått sig? Är de fortfarande läsvärda av annat än litteraturhistoriska skäl?

Marsiansk odyssé av Stanley G Weinbaum

Den allra äldsta av novellerna publicerades redan 1934 och är också den som känns mest primitiv. Det nya i den består i att detta tydligen var första gången som utomjordingar framställdes som verkligt främmande varelser istället för glosögda monster eller grönsminkade människor. Lyckade beskrivningar av utomjordingar är förstås extremt svåra att genomföra, men också något av det jag uppskattar mest i sf, så det är bara att tacka Weinbaum för att han startade trenden. Här finns också lyckade beskrivningar av flera verkligt främmande utomjordingar, men i övrigt är den ganska dålig. Bl a är en av rymdfararna av franskt ursprung och har en brytning som det tydligen ansågs vara höjden av humor att driva med. En intressant novell, men också tröttsam.

Betyg 3/5 – helt okej

Natten faller av Isaac Asimov

Tänk dig att du bor på en värld där det alltid finns en eller flera solar på himlen, där stjärnorna är en legend och bara en och annan grottforskare upplevt verkligt mörker. Där har du miljön i en av de noveller som är så berömd att till och med jag hört talas om den många gånger. Även här är det fråga om ganska enkelt berättande, men grundidén är så väl genomförd att det lätt går att bortse från. En novell med välförtjänt klassikerstatus.

Betyg 4/5 – rekommenderas

Någon kvinna född av C L Moore

Ibland känner jag mig mindre stolt över att vara ett sf-fan, t ex när jag får veta att de få kvinnor som tidigt skrev sf använde antingen bara sina initialer eller pseudonymer som författarnamn för att läsekretsen skulle slippa konfrontera det faktum att även kvinnor kan skriva om sådant som vetenskap, rymden, etc. Catherine Lucille Moore var en av dem och redan 1944 skrev hon den novell som jag nog skulle säga är numrets bästa. I ledaren nämns att den är en tidig novell med ett mycket subtilt feministiskt budskap, men framför allt tycker jag att den är ett paradexempel på hur bra sf kan vara när den fokuserar på människors reaktioner på ny teknik, snarare än tekniken i sig.

Betyg 4/5 – rekommenderas

Att med glädje världen försaka av Theodore Sturgeon

Ett annat område som är värt att fokusera på är sf:s förmåga att skildra inte bara ny teknik, utan även nya sätt att leva, oavsett om dessa ny livsstilar beror på den tekniska utvecklingen eller något annat. ”Att med glädje världen försaka” finns med i numret för att den är den första sf-novell som skildrar homosexualitet som något positivt. Novellen är välskriven och har en intressant premiss som utnyttjas väl, om än ej uttömmande. Ändå är det en av de svagare novellerna i numret. Tiden har sprungit ifrån den en aning, karaktärerna är en liten aning för karikatyraktiga och den är en liten aning för tråkig. Bara lite, märk väl, men tillsammans tillräckligt för att den inte ska bli något som stannar i minnet. Annars är Sturgeon en sjysst författare, som bl a skrivit Mer än människa, en lyckad roman om telepater och övermänniskor.

Betyg 3/5 – helt okej

Ett dån av åska av Ray Bradbury

Det finns vissa som tycker att det är jobbigt att läsa sf och när det gäller tidsresehistorier kan jag faktiskt hålla med dem. Att betrakta något för oss så intuitivt enkelriktat och bergfast som tiden som något det går att flytta runt i och manipulera är jobbigt. Men för vissa av oss är det mer av arbetsglädje än slitgöra över det hela. Här har vi iaf den novell som mer än någon annan spred tanken att den som skildrar tidsresor måste ta hänsyn till paradoxer och kumulativa effekter av eventuella förändringar av det förflutna. Den är dessutom välskriven och handlar om dinosauriejakt. För mig räcker det långt!

Betyg 4/5 – rekommenderas

Som bara en mor av Judith Merrill

Här har vi en intressant berättelse som på ett mycket skickligt sätt skildrar den spänning och förväntan det innebär att bli förälder och utspelar sig i en framtid där skadliga mutationer blir vanligare och vanligare. Den lider lite av att den är skriven som en atomkrigsvarning, men är ändå läsvärd, inte minst för att den mellan raderna kritiserar den emotionella och psykologiska effekten av att pappor inte är lika närvarande som mammor under barnens första år (sug på den, Orson Scott ”de minns ändå inget från de första två åren” Card!). För de av oss som är eller vill bli föräldrar kanske den är mer intressant än för andra, men den torde vara läsvärd även för övriga.

Betyg 3/5 – helt okej

Kalla ekvationer av Tom Godwin

Här har vi en novell som jag, i likhet med ”Natten faller”, har hört talas om tidigare. Att den är med beror på att den betraktas som det ultimata exemplet på ”hård”, dvs naturvetenskapligt korrekt sf. Detta beror inte så mycket på att den innehåller tekniska detaljer, utan på att handling och budskap går ut på att naturlagarna är just lagar och att vi människor, trots att vi övervunnit så många av våra biologiska begränsningar, till slut kommer till en punkt där själva verkligheten sätter en gräns för vad som är möjligt, oavsett vad vi tycker om det. Snillrika människor har lärt sig flyga, men de har lärt sig det trots gravitationen, inte genom att upphäva den.

När någon säger ”hård sf” tänker jag spontant på lite träig och tråkig sf, där det iofs går att hitta riktigt svindlande perspektiv, men där individer och deras känslor hamnar i skymundan. Så är dock inte fallet med ”Kalla ekvationer”, tvärtom finns det nog få sf-noveller som bjuder på en sådan känslomässig intensitet. Godwin har inte glömt individen, känslorna eller, för den delen, hur viktiga vårt inre liv kan vara för oss. Men han har heller inte glömt vilken direkt inverkan önskningar, känslor och förhoppningar har på materien: Ingen alls. Dessutom är den en sorts grundkurs i utilitarism. Vore jag filosofilärare på gymnasiet eller högstadiet skulle jag kräva att skolan köpte in en klassuppsättning av detta novanummer och sedan använda ”Kalla ekvationer” som diskussionsunderlag. Även Bradburys och Moores noveller skulle förstås kunna användas så.

Detta är välförtjänt en klassiker och, möjligen med undantag för ”Någon kvinna född”, numrets bästa novell.

Betyg: 4/5 – rekommenderas

Att spela Råtta och Drake av Cordwainer Smith

Något av det roligaste med sf är att kastas in i en obegriplig framtid där alla personer använder obegripliga ord och talar om obegripliga saker för att sedan gradvis få reda på vad som hänt. Tydligen var Cordwainer Smith en pionjär på det området, då han skrev en massa noveller från en sammanhängande framtid, men utan att i varje novell redogöra så noga för bakgrunden. Det tackar vi naturligtvis för, men det jag läst av honom tidigare (en novell vid namn ”Alpha Ralpha Boulevard”) har lidit lite väl mycket av det som var hans andra pionjärsinsats: Ett högtravande och närmast myt-och legendinspirerat språk. Staketet mellan legendlandet och flumighetens förort är mycket lågt byggt och det är lätt att trilla över. I den här novellen håller sig dock Smith på rätt sida och även om han använder sig av in medias res-greppet (eller vad man ska kalla det; det är ju inte fråga om att kastas in i handlingen, utan om att kastas in i en miljö. Kunde jag latin skulle jag passa på att hitta på ett nytt begrepp) får vi tillräckligt med förklaringar för att det ska bli begripligt och roligt att läsa.

Betyg: 4/5 – rekommenderas

Förutom novellerna innehåller numret några recensioner och en ledare, där redaktören lagom kortfattat ger lite historisk bakgrund till novellerna och sätter in dem i ett sammanhang, något som tillåtit mig att verka mer insatt än jag är i denna recension. För att besvara frågorna jag ställde inledningsvis så är detta ett nummer som går att läsa både för skojs skull och för att få inblick i en del av 1900-talets litteraturhistoria. Att ha gett ut detta får ses som en kulturgärning av novaredaktionen!

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

5 tankar om “Klassikernumret av Nova science fiction (nr 15)

  1. Svensson skriver:

    Intressant läsning, jag äger själv detta nummer och er guide var bra.

    Sedan era betyg…

    När jag började recensera sf på min egen blogg tänkte jag sätta decimalbetyg upp till 10, typ ”8,3”. Men de flesta betygen, märkte jag, blev 8,3 eller 8,4 eller 9…

    Era är ungefär desamma: 3, 4 eller 5, väldigt sällan 1 eller 2.

    Det tyder väl på att ni i regel gillar de böcker ni skriver om – och det är bra så, love is the way – men vad har egentligen betygen för funktion?

  2. Johan skriver:

    Ett helt okej nummer för nöjesläsning, men definitivt någonting jag skulle rekommendera huvudsakligen av litteraturhistoriska skäl. Väldigt bra på så sätt, dock.

    //JJ

  3. rymdolov skriver:

    Svensson: Observera att jag bara kan tala för mig själv, men angående betygen:

    Kort svar: Åtminstone jag har kommit till den punkt där jag dels vet vad jag gillar, dels sållar ganska hårt bland det jag läser, så det händer sällan att jag råkar läsa något jag inte gillar. Men jag borde nog experimenter lite mer.

    Långt svar: Det började med att Karl skrev en recension av The Steel Remains där han gav betyget 8/10. Sen gick jag med för att skriva recensioner då och då. Eftersom jag tyckte att vi borde vara någorlunda enhetliga frågade jag övriga DB-bloggare vilka kriterier vi skulle ha för olika betyg. Då föreslog karl en 1-5-skala, som vi har använt sedan dess (egentligen är den sexgradig, eftersom vi ger 0 till riktigt dåliga verk).

    Det är ju egentligen omöjligt att sätta sifferbetyg på en läsupplevelse, men jag upptäckte snart att det fanns två fördelar med betygssystemet:

    * Det hjälper mig att samla tankarna. Ofta tänker jag ”Oj,vilken bra bok, den får en femma”. Men då måste jag ju motivera det höga betyget inför mig själv och kommer då ofta att tänka på svagare sidor hos romanen. Dock gäller det i mindre grad för noveller, där det är lätt att få ett helhetsintryck ändå, så i framtiden kanske jag struntar i att ge ett betyg till varje novell. Att ge ett helhetsbetyg för ett helt novanummer eller en hel antologi verkar dock vara ännu mer hopplöst, så det blir det inte tal om.

    * Det befrämjar tydlighet. Om jag inte är tvungen att till sist sätta ett betyg finns det en påtaglig risk att jag bara svamlar hit och dit utan att sammanfatta mig, vilket skulle göra recensionen mindre användbar för läsaren. Iofs brukar jag bara vara riktigt nöjd med sådant jag skriver när jag skrivit vad som fallit mig in om något jag inte tagit helt på allvar, så kanske skjuter jag mig i foten.

    Till sist vill jag påpeka att betyget 5 är reserverat för riktigt, riktigt bra verk. När en bok får det betyget är den extremt läsvärd och saknar i princip svagheter. Åtminstone föreslog jag att det skulle vara så och ingen sa emot, vilket nog är så nära konsensus vi kommer på Drömmarnas Berg. Det gör iofs att ännu fler böcker får betyget 4…

    Det blev som sagt ett långt svar, men så är det när någon kommer med intressanta frågor. 🙂

    • drommarnasberg skriver:

      Jag håller med föregående talare. Att vi har betyg gör det lättare för oss som grupp att ge ett tydligare intryck då vi är flera som skriver om böcker. Sen är det fortfarande så att för oss blogg-amatörer så skriver vi om de böcker som vi vill läsa, ett par böcker har vi dock fått och än så länge har vi inte stött på så många usla böcker. Det kommer väl 😉

  4. […] kan vi inte hoppas på mirakler eller förlita oss på önsketänkande. Det är helt enkelt de kalla ekvationerna som lägger grunden för vår […]

Lämna en kommentar