Radiodokumentär om genus i science fiction, plus en lista!

Alla gillar väl listor? BBC har gjort en sådan över tio kvinnliga författare som varit med och format science fiction. Radio 4 kommer även att sända en dokumentär om hur science fiction skildrar genus i framtiden som verkar intressant.

Några av författarna på listan har vi recenserat här på Drömmarnas berg (eh, spoilervarning för den som vill läsa listan hos BBC först):

Octavia Butler
James Tiptree, Jr.
Margaret Atwood
Ann Leckie (hela två gånger)

Ann  Leckie

Ann Leckie

Vi har inte skrivit någon regelrätt recension av Ursula K Le Guin (om man inte räknar mitt dissande av en filmatisering), men istället har jag refererat till henne desto oftare, inte minst när jag berättade att en av hennes romaner förmodligen var den första sf jag läste. Joanna Russ har jag läst sen bloggen skapades, men utan att skriva något om det.

Radiodokumentären sänds strax efter att detta inlägg publiceras och jag lovar att leta upp en länk eller två när den lagts upp för nedladdning. Håll ett getöga på denna blogg.

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

Kommentera

